‘Als je weet wat je wilt opschrijven en wat je daarvoor nodig hebt, is het zoveel makkelijker om een EMVI-tekst te produceren.’
In mijn beginjaren heb ik een tijd samengewerkt met iemand die een kop koffie nam, achter zijn toetsenbord ging zitten en zijn tekst van de eerste regel tot de laatste regel achter elkaar opschreef zonder ook maar één keer een woord of zin te wissen. Ik was daar zo jaloers op. De eerste versie van mijn teksten was vaak een complete chaos. Nauwelijks een leeswaardige tekst. Alle input die ik had, zette ik bij elkaar waarna ik er vervolgens chocola van ging maken. Het resultaat was hetzelfde, maar ik was er wel wat langer mee bezig dan hij. Wat hij deed was niet meer dan schrijven volgens een vooropgezet plan. Als je weet wat je wilt opschrijven en wat je daarvoor nodig hebt, is het zoveel makkelijker om een EMVI-tekst te produceren.
Werk volgens een plan
Maak eerst een plan voor jouw EMVI-tekst. Spit de aanbestedingsleidraad plus bijlagen helemaal uit. Benoem de onderwerpen waarover je wilt schrijven, wat je daarover wil schijven en kijk van tevoren hoe je aan je informatie komt. Interviews bij je opdrachtgever, documenten die hij je verstrekt, google betrouwbare bronnen. Maak een structuur voor je tekst in het format waarin je het plan gaat indienen en hou je daar ook aan. Het is goed mogelijk dat je in een later stadium andere bruikbare informatie tegenkomt, en die moet je dan ook vooral gebruiken. Maar zoals ze in Londen zeggen: stick to your plan. Ga dan geen informatie vergaren die je aan het eind van de rit toch niet gaat gebruiken. Zonde van je tijd. Als je je verhaal vooraf niet kunt verzinnen, kun je een collega inschakelen om samen de kar te trekken. Nadenken over wat je wilt opschrijven tijdens het proces kost veel te veel tijd. Het voordeel van sparren is ook dat jouw ideeën getoetst worden, nog vóór je begint met schrijven met als bonus dat het schrijven erna sneller gaat.
Draagvlak creëren
Een plan maken is ook erg handig om neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een EMVI-tekst schrijf je nooit voor jezelf, maar voor je bedrijf of voor een klant en vaak in een team van specialisten die alle kennis in huis hebben om een goed verhaal te maken. Als zij vooraf jouw plan van aanpak zien (en ermee instemmen), weten zij wat er van hen verwacht wordt. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop discussie later in het traject.