Een EMVI-tekst is niets anders dan een verkooptekst. Je poetst jezelf op als in een Tinder-profiel. Ik ben jong, knap, humoristisch, vermogend en een heleboel meer. Allemaal beloftes die moeten leiden naar een ideale match. Maar er is één groot verschil.
Beloftes die je doet in EMVI-plannen – procesbelofte, productbelofte, prestatiegarantie, inspanningsbelofte – moeten waargemaakt worden. Winnen doet degene die de opdrachtgever het best kan overtuigen van de haalbaarheid van zijn beloftes. EMVI staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dat is niet per se de inschrijving met het laagste bod, maar de inschrijving waar de beste kwaliteit tegenover die prijs staat. Prijs bepaalt in sommige aanbestedingen zelfs maar een kwart van de score terwijl je plan drie keer zo waar telt. Reden genoeg om een perfect verhaal te schrijven waarmee je gaat winnen.
1. Vibe
Om nog even bij Tinder te blijven, maak jezelf meteen aantrekkelijk. Zorg dat degene die jouw teksten beoordeelt meteen een goed gevoel bij jou heeft. Laat zien dat je precies weet wat hij wil, wat je doet en waar jij onderscheidend bent en hoe je samen tot het gewenste resultaat komt. Een goede vibe zal hij meenemen naar de volgende pagina’s.
2. Bewijs
Lever het bewijs. Laat zien hoe jij bij vergelijkbare projecten succesvol bent geweest en hoe je dat gedaan hebt. En hoe vaak. Tijd, kosten en risico’s zijn bij iedere aanbesteding zaken waar de opdrachtgever wakker van kan liggen. Maak duidelijk hoe jij ervoor zorgt dat hij lekker slaapt. Dat geldt voor alle beloftes die je doet. Doe ze SMART. De R van Realistisch is in dit woord een belangrijke letter. Realisme in je beloften wekt vertrouwen.
3. Volg de leidraad
Maakt het de beoordelaar makkelijk door te verwijzen naar de aanbestedingsleidraad met daarin alle wensen en eisen. Houd de volgorde aan van de vragen in dit document. Je wilt van het document geen zoekplaatje maken. Hoe makkelijker de vragen van de opdrachtgever terug te vinden zijn, hoe makkelijker het ook voor jou is om te zien of je iets vergeten bent. Wil je toch een andere opbouw van de tekst, zet dat in ieder geval verwijzingen op plekken die verwijzen naar de wensen en eisen in de aanbestedingsleidraad.
Over helder schrijven, een verzorgde opmaak, gebruik van plaatjes etc., lees je meer in de andere blogs. In EMVI-teksten mag je dat trouwens niet doen, verwijzen naar informatie buiten het document. Zelfs niet in één document. Zodra de beoordelaar van voor naar achter door het document moet, is de kans groot dat hij de draad kwijtraakt en ook de vibe waar je zo je best voor gedaan hebt.